Användarvisningsbild
HWMNBN

Få fram borttagen data ur trasig mobiltelefon.

04 mar 2015, 19:10

Jag har försökt och meckat rätt länge med att extrahera data ur äldre mobiltelefoner -> datorn, dock utan att lyckas.
Nu talar vi inte om smartphones, utan telefoner som Sony Ericsson K850i exempelvis.
Har försökt under ett bra tag att extrahera data så som SMS, återskapa SMS/bilder men inte lyckats på ett konkret sätt, visst man kan använda program som recoverydata och sånt skit men man borde kunna göra det manuellt, isåfall hur?

För att komma till skott, min telefon i fråga är sönder och när jag startar den så lyser telefonen upp men skärmen är helt död, man kan inte skriva in PIN kod eller komma förbi menyn överhuvudtaget. Det borde ju gå att bypassa på något sätt, isåfall hur?
Har suttit med detta i ett bra tag men tänkte att det är värt ett försök om det finns någon som har mer kunskap än mig om detta ämnet här.

Användarvisningsbild
HWMNBN

Re: Få fram borttagen data ur trasig mobiltelefon.

04 mar 2015, 19:13

HWMNBN skrev:Jag har försökt och meckat rätt länge med att extrahera data ur äldre mobiltelefoner -> datorn, dock utan att lyckas.
Nu talar vi inte om smartphones, utan telefoner som Sony Ericsson K850i exempelvis.
Har försökt under ett bra tag att extrahera data så som SMS, återskapa SMS/bilder men inte lyckats på ett konkret sätt, visst man kan använda program som recoverydata och sånt skit men jag tycker inte att man får fram äldre SMS där, man borde kunna göra det manuellt, isåfall hur?

För att komma till skott så handlar det i stora hela och raderade SMS min telefon i fråga är sönder och när jag startar den så lyser telefonen upp men skärmen är helt död, man kan inte skriva in PIN kod eller komma förbi menyn överhuvudtaget. Det borde ju gå att bypassa på något sätt, isåfall hur?
Har suttit med detta i ett bra tag men tänkte att det är värt ett försök om det finns någon som har mer kunskap än mig om detta ämnet här.

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör
Områden: Webbsäkerhet
Kontakt: Twitter

04 mar 2015, 19:28

Sony Ericsson K850i är rätt gammal och kör varken Android, Winphone eller iOS så det kan bli klurigt. Men det lär inte vara så svårt om du faktiskt kan få mobilen att montera sig, då kan du ju manuellt kopiera hela lagringsenheten för att leta efter förlorad data eller vad du nu vill. Detta kan du göra i Linux mha DD.

Om du inte få mobilen att montera sig så har du ett problem, då behöver du avancerad hård-och mjukvara för att nå datan. Typ XRY.
keybase.io/dotchloe | chloe.re | chloe.website

Användarvisningsbild
HWMNBN

04 mar 2015, 20:51

Chloë skrev:Sony Ericsson K850i är rätt gammal och kör varken Android, Winphone eller iOS så det kan bli klurigt. Men det lär inte vara så svårt om du faktiskt kan få mobilen att montera sig, då kan du ju manuellt kopiera hela lagringsenheten för att leta efter förlorad data eller vad du nu vill. Detta kan du göra i Linux mha DD.

Om du inte få mobilen att montera sig så har du ett problem, då behöver du avancerad hård-och mjukvara för att nå datan. Typ XRY.

Ja, tänk om det hade varit android! :D Problemet är att mounta telefonen eftersom skärmen inte kommer upp med pin-koden men läste lite nu om XRY, verkar jävligt sattsigt. Enligt dig Chloe, är XRY hardcore?
Har inte lust att börja något som blir för klurigt att avsluta.

Användarvisningsbild
Lysander

07 mar 2015, 14:19

Vi kan fundera på det motsatta, då det också har intresse. Hur gör man sig av med en mobil med bevis i. Jag kommer på tre effektiva sätt genast:

1. Ta en färja eller annan båt som går ut där vattnet är någorlunda djupt. Släng mobilen i drickat utan batteri.
2. Ta och sätt mobilen utan batteri i en stor sats långsam termit. Säg 2-300 gram.
3. Sätt ett par gram högexplosivt sprängämne eller några tiotals gram lågexplosivt sprängämne i batteriluckan, så blåser den i småbitar. Två gram Semtex (tjeckisk sprängdeg) räcker för att förinta en mindre mobil. Fem gram räcker för en större.

Recept till termit och blixtljuspulver, BLP, kan ni hitta på både Wikipedia och Flashbacks kemiforum. Några av de bästa inläggen är skrivna just av yours truly ;)
"All legislation whatsoever is an absurdity, a usurpation, and a crime."

Lysander Spooner

nod9zx

18 mar 2016, 11:52

Hej,

Du har fem alternativ.

1. Kör XRY
2. Kör UFED
3. JTAG
4. Chip-off
5. Laga telefonen med reservdelar

Om telefonen är låst och du inte kan bruka telefonen för att låsa upp den går ofta alternativ 1-2 bort.
Har telefonen JTAG portar kan du köra en tömning så.

Dyraste alternativet är ju då chip-off. Billigaste sättet totalt blir att köra värmepistol på lagringschippet och försiktigt pilla bort det med en skalpell. Du måste ju dock fortfarande ha avläsningsadaptrar och dylikt för chippet för att göra en -dd på innehållet.