Zoom112

Är det lagligt att ha databaser i sin dator?

06 dec 2016, 12:38

Är det lagligt att inneha offentliga databaser som man kan ladda ner direkt från hemsidor. Med detta menar jag databaser som t.ex myspace, linkedin och sånt som man kan hitta dumpar genom att bara googla det.

Användarvisningsbild
deletedX
Respekterad Medlem

Re: Är det lagligt att ha databaser i sin dator?

06 dec 2016, 15:07

Ja.

Zoom112

06 dec 2016, 16:10

i vilken utsträckning, vart går gränsen?

miniblau
Områden: Webb

06 dec 2016, 16:20

Jag är inte jätteinsatt i just databas-innehav, så det blir någon annans uppgift att bekräfta eller dementera var gränsen går. Men jag kan däremot tänka mig en liknelse med lås och konsten att dyrka dem. Jag har en mängd dyrkar hemma. Det i sig är inte olagligt. Skulle jag däremot använda dem för att bryta mig in hos någon, då blir inte farbror Blå glad på mig.

Du kanske tycker det är lika intressant att knäcka hashade dumpar (eller bläddra igenom klartextdumpar) som jag tycker det är att knäcka lås. Men så länge du inte använder eller uppmanar andra att använda informationen för rackartyg så bör du vara på den säkra sidan.

Stay safe! :8

Användarvisningsbild
deletedX
Respekterad Medlem

06 dec 2016, 19:18

Zoom112 skrev:i vilken utsträckning, vart går gränsen?

Har du själv anförskaffat dig databasen kan den givetvis användas som bevis mot dig för datorintrång.
Använder du uppgifterna i dumparna för att skaffa dig åtkomst till andra personers konton gör du dig också skyldig till datorintrång.

Om du bara laddar ner publika dumpar finns det inget du kan dömas för. Ingen gräns, alltså.

Användarvisningsbild
sebastian
Områden: proxy,antivirus
Kontakt: Twitter

07 dec 2016, 00:27

Man behöver inte ha gjort något dumt med dumparna för att det ska vara brott.
Det finns inget som specifikt förbjuder innehavet av dumparna, men de kan räknas som brottsredskap och därmed kan det räknas som förberedelse till dataintrång. Och även om man skulle komma fram till att det inte riktigt når upp till gränsen för förberedelse, så finns det ändå i lagen en förverkandemöjlighet utan att brott begåtts, om något pga sin beskaffenhet är särskilt ägnat för att begå brott. Ett exempel är dyrkar, och då kan man t.ex. förverka hela din dator. (digital information kan per definition inte förverkas, därför förverkas därför det fysiska föremål som innehåller den digitala informationen).

Vill man ha dumparna för att kunna köra hashcracking och sådant så är det lämpligt att anonymisera dumpen, dvs ta bort all information förutom hasharna och ev salt. Då är det omöjligt att använda dumpen för något olagligt.

Dessutom, om dumparna innehåller personuppgifter, altså mer än exempelvis användarnamn, lösen, epost. Säg exempelvis personnummer och sådant, då kan du göra dig skyldig till brott mot PUL, eftersom undantaget för privat användning omfattar inte större mängder personuppgifter.

Användarvisningsbild
blueberry
Respekterad Medlem

07 dec 2016, 10:14

För att få lite perspektiv på det hela så kan man ju alltid kolla upp om någon någonsin blivit fälld för att ha databasdumpar i sin ägo?

Jag tror inte det. Det som händer i praktiken är att man är uppmärksammad för något annat brott och att databasdumpar då tillsammans med all annan information som hittas, ses som en form av bevismaterial om det är den typen av brott som skett.

Zoom112

07 dec 2016, 21:30

Hade en annan fråga också, hade några databaser sparad i min externa hdd som jag har nu tagit bort. Kan folk återställa ens hdd också som man kan göra med datorer? Om ja, hur undviker man detta? min hdd är som usb men bara men större minne

Användarvisningsbild
topcat
Moderator
Områden: ja
Kontakt: Twitter

08 dec 2016, 00:02

Zoom112 skrev:Hade en annan fråga också, hade några databaser sparad i min externa hdd som jag har nu tagit bort. Kan folk återställa ens hdd också som man kan göra med datorer? Om ja, hur undviker man detta? min hdd är som usb men bara men större minne

Jadå, det du menar med "dator" är helt enkelt "intern hårddisk". De fungerar likadant.

Du undviker det på precis samma sätt som på en "dator" - skriv över den ett par gånger.
🦊️

Användarvisningsbild
Tycho
Områden: Integritet

03 jan 2017, 21:03

Jag undrar hur det ser ut med privata databaser, sånt man fortfarande kanske inte hackat själv men ändå kanske inte klasses som 'public domain'. Och vad jag förstår från någon tidigare tråd här så är köp/försäljning av databaser olagligt då det kan tolkas som fencing, men gäller detsamma för folk som tradear/byter med varann?

Om det är något som vet, är ingen expert på lag själv. Är mest nyfiken då det verkar vara ett fenomen som blivit alltmer populärt bland hacking communties, alltså cirkulationen av privat data och byteshandel om dessa.