gubbesomtestar

Hur rensa SSD?

27 jul 2017, 17:36

Jag har läst denna artikel angående ämnet: http://www.makeuseof.com/tag/securely-e ... estroying/

Men har ni några rekommendationer? Av det jag förstått från artikeln är TRIM command inte möjligt att kontrollera utan det sker av sig självt. Vad tycker ni om att köpa Parted Magic, vilket gör så att alla elektroner i disken "återställs"?

Jag har en fråga angående ett stycke i artikeln, och det är det här:

"Fortunately it is possible to erase most SSDs, though this is closer to a “reset” than a wipe. The “ATA Secure Erase” command instructs the drive to flush all stored electrons, forcing the drive to “forget” all stored data. This command essentially resets all available blocks to the “erase” state, which is what TRIM uses for garbage collection purposes."

Vad menar de exakt med sista meningen, att TRIM använder det för skräpinsamling?

Uppskattar svar!

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör
Områden: Webbsäkerhet
Kontakt: Twitter

Re: Hur rensa SSD?

27 jul 2017, 17:58

Vad menar de exakt med sista meningen, att TRIM använder det för skräpinsamling?
Precis, TRIM är en skräpinsamlare och brukar köras när datorn stängs av.
keybase.io/dotchloe | chloe.re | chloe.website

gubbesomtestar

27 jul 2017, 18:13

Precis, TRIM är en skräpinsamlare och brukar köras när datorn stängs av.
Hur hanterar TRIM skräpinsamlingen - vad blir av skräpet? :)

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör

27 jul 2017, 19:27

Hur hanterar TRIM skräpinsamlingen - vad blir av skräpet? :)
När du raderar en fil så tas den inte bort från SSD'en utan cellerna visas bara som oanvända och det kan ibland även gälla om du skriver över en fil (wipe) för operativsystemet ser enbart första blocket med celler (LBA - https://sv.wikipedia.org/wiki/Logical_Block_Addressing) , SSD'en har ett lager till med celler (PBA - Physical Block Addressing) (ett annat filsystem). Vad TRIM då gör är att ta dessa lediga celler och skriver data till dem.

Så tänk dig att det finns två lager i en SSD, det yttersta lagret ser operativsystemet men inte mer. SSD'ens ser ett annat filsystem.
Bild

vad blir av skräpet? - annan data helt enkelt.

gubbesomtestar

28 jul 2017, 14:37

Så om TRIM fungerar som det ska med min SSD/är kompatibelt med mitt operativsystem (läst att Windows inte alltid är det) så borde allt skräp ersättas med ny data när datorn stängs av. Hur ställer sig detta i relation till forensiska undersökningar - finns det svagheter i tekniken som gör filer återställbara?

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör

28 jul 2017, 14:58

Så om TRIM fungerar som det ska med min SSD/är kompatibelt med mitt operativsystem (läst att Windows inte alltid är det) så borde allt skräp ersättas med ny data när datorn stängs av. Hur ställer sig detta i relation till forensiska undersökningar - finns det svagheter i tekniken som gör filer återställbara?
Visst, i teorin bör det fungera. Men det är lite mer komplicerat än så tyvärr. I vissa fall blir celler obrukbara vilket gör att de har data men inte skrivs över av TRIM. Detta gäller enbart vissa och sämre SSD'er så köper du en relativt ny från en välkänd tillverkare så bör du räkna med att TRIM och raderingsfunktionen fungerar som den ska.

Som sagt, Windows kan säga åt att en fil ska raderas men SSD'en "lever ett eget liv" och kan bara säga att filen är raderad men den finns på SSD'en.

finns det svagheter i tekniken som gör filer återställbara? - Ja, tyvärr. Som sagt, köp en bra SSD och använd ett program som stödjer Secure Delete (ATA-kommando).

gubbesomtestar

28 jul 2017, 15:14

Har du eventuellt några rekommendationer på kostnadsfri mjukvara som kan köra ATA-kommandon? Nu visar det sig att min SSD kommer från en relativt okänd tillverkare och på deras hemsida finns tyvärr ingen sådan mjukvara. Jag känner till Parted Magic men det kostar ju en knapp hundring.

Användarvisningsbild
Malloy

19 aug 2017, 18:41

All data på min SSD är krypterad, nyckeln kan man byta ut själv.
Så gör man det och tillverkarna håller vad dom lovar, så ska datan som finns kvar åtminstone vara krypterad.

Användarvisningsbild
Craic

15 nov 2017, 02:40

Har du eventuellt några rekommendationer på kostnadsfri mjukvara som kan köra ATA-kommandon? Nu visar det sig att min SSD kommer från en relativt okänd tillverkare och på deras hemsida finns tyvärr ingen sådan mjukvara. Jag känner till Parted Magic men det kostar ju en knapp hundring.
Parted Magic finns att ladda ner på TPB.