Användarvisningsbild
westminister
Respekterad Medlem

Re: Gäst [#6] Daniel Bäckström (C) - Cyberhemvärn

03 apr 2018, 21:29

1. Försvarsmakten ropar ju efter pengar rätt ofta numera tycker jag, så hur ska cyberhemvärnet finansieras?
- Genom försvarsanslaget, och som alla andra frivilliga försvarsorganisationer genom bidrag från MSB och Försvarsmakten.
2. "Vi pratar om 10 000 attacker per månad, säger Daniel Bäckström" (citat ur Göteborgs posten) , vad är det för typ av attacker? Har automatiserade botar räknats in i dessa siffror eller är det endast fullbordade intrångsförsök?
- Jag går på det FRA skriver, nämligen att det är ca 10 000 statsunderstödda cyberattacker i Sverige varje månad. Målen för attackerna är universitet, företag, myndigheter osv. osv.
keybase.io/westminister | westminister[at]swehack.org

Användarvisningsbild
westminister
Respekterad Medlem

03 apr 2018, 21:35

Sammanfattning:
Tack Daniel Bäckström, Centerpartiet som tagit sig tid att svara på våra frågor! :)

Fortsätt gärna att diskutera med varandra om ni vill och/eller ställ följdfrågor på svaren! Notera dock att det hädanefter inte finns någon garanti att få svar på följdfrågor, men dessa kommer givetvis skickas till Daniel som själv får bestämma om han vill besvara fler frågor eller inte.

Hoppas att ni tyckt att detta annorlunda inslag var intressant! För er som har förbättringsförslag, synpunkter på upplägget, förslag på kommande gäster eller helt enkelt bara vill säga att detta var kul, skriv ned dessa här! :)

grocid
Respekterad Medlem ²
Områden: ᴋʀyᴘᴛᴏaɴᴀrᴋism
Kontakt: Twitter

04 apr 2018, 20:14

Kul! Bra jobbat westminister!

papeta

04 apr 2018, 21:44

Väldigt bra och intressant!

Användarvisningsbild
akboy
Områden: Scriptkiddie

07 apr 2018, 20:04

Jättebra jobbat westminister! Och tack Daniel för svaren! :)
Intressant! Varför ger sig folk på universitet? Har dom så kassa utbildningsmaterial i andra länder att dom måste åt våra "top notch" material i Sverige eller är det av andra orsaker som t.ex. rent spionage?
Min blogg: https://akboy.se
(Nytt konto då mitt gamla inte går att återställa)

Användarvisningsbild
akboy
Områden: Scriptkiddie

08 apr 2018, 02:56

Jag har två frågor till om du har kontakt med Daniel fortfarande? :)

Jag skulle vilja veta vilken profil man söker hos cyberhemvärnet. Räcker det med som Daniel svarat redan att man besitter djup kunskap inom IT och samhälle överlag samt kanske har en högskoleutbildning för att kunna värvas till cyberhemvärnet om man söker tjänsten? (Intagningskrav tänker jag kortfattat)
Av säkerhetsskäl antar jag att även säpo tar en titt på personens ekonomi, livsstil och familj/umgänge för att säkerställa att personer i kniviga situationer inte värvas och använder sin position till egen vinning (tänk spionage/sälja information)? Eller hur sållar man ut dessa personer på bästa sätt annars?
Min blogg: https://akboy.se
(Nytt konto då mitt gamla inte går att återställa)

Användarvisningsbild
westminister
Respekterad Medlem

08 apr 2018, 17:23

Kul! Bra jobbat westminister!
Väldigt bra och intressant!
Jättebra jobbat westminister! Och tack Daniel för svaren! :)
Kul att det varit uppskattat! :)
Intressant! Varför ger sig folk på universitet? Har dom så kassa utbildningsmaterial i andra länder att dom måste åt våra "top notch" material i Sverige eller är det av andra orsaker som t.ex. rent spionage?
Troligen för att man ligger väldigt långt fram i viss forskning på olika områden i Sverige vilket andra länder gärna vill åt för att deras inhemska företag i sin tur ska kunna få konkurrensfördelar. T.ex. själva kunna skapa en liknande produkt med i stort sett samma teknik, men till ett billigare pris.

Användarvisningsbild
westminister
Respekterad Medlem

08 apr 2018, 17:24

Jag har två frågor till om du har kontakt med Daniel fortfarande? :)

Jag skulle vilja veta vilken profil man söker hos cyberhemvärnet. Räcker det med som Daniel svarat redan att man besitter djup kunskap inom IT och samhälle överlag samt kanske har en högskoleutbildning för att kunna värvas till cyberhemvärnet om man söker tjänsten? (Intagningskrav tänker jag kortfattat)
Av säkerhetsskäl antar jag att även säpo tar en titt på personens ekonomi, livsstil och familj/umgänge för att säkerställa att personer i kniviga situationer inte värvas och använder sin position till egen vinning (tänk spionage/sälja information)? Eller hur sållar man ut dessa personer på bästa sätt annars?
Skickar vidare dina frågor så får vi se om han svarar! :)

Användarvisningsbild
SlashNDash

08 apr 2018, 21:52

- Det är typiskt en sådan sak som en utredning måste titta lite djupare på. Men klart är att man måste få betalt. Som exempel kan jag ta Hemvärnet, där får den person som deltar i utbildning och övning får skattefri dagpenning som baseras på den SGI man har. Man är försäkrad, får kost och logi när man är på utbildning osv.
Ersättningen man får är 90% av SGI, med ett tak på ~840SEK/dag,. Du måste fortfarande betala de fasta utgifter du har (boendekostnader osv). Man skattar på den ersättning man får ut också.

Nu har jag ingen koll på just hemvärnet, men de är väl inne runt 20-60 timmar om året? Vad skulle en underbetald sajbersoldat hinna utföra under den tiden?
Jag håller inte med om beskrivningen av dessa myndigheter som "de tre onda". Den som har den synen är inte lämpad att vara med i ett cyberhemvärn
Nej, avvikande åsikter är farligt. "All we want to have is your small mind. Turn it into one of our own kind"

Användarvisningsbild
westminister
Respekterad Medlem

10 apr 2018, 16:52

Läste denna artikel som också skulle kunna vara ett tecken på att ett cyberhemvärn kanske inte är alltför långt bort: https://www.expressen.se/nyheter/svensk ... r-valaret/