piplarsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 nov 2017, 14:39

Behöver hjälp med låsta Skript filer

26 nov 2017, 14:52

Hej!
Jag är ny på sidan och vet inte riktigt var jag skulle ställa denna frågan så jag ställer den här i övrigt.

det är så att jag håller på och modda mods till spelet farming simulator 2017 och nu har jag stött på ett problem med några låsta skript.
undrar om någon av er här skulle kunna hjälpa mig att låsa upp dom.

För er som behöver lockas med något så kan jag skicka en slant till den som lyckas knäcka koderna och berätta på vilket sätt jag själv kan göra det sedan.

här har jag laddat upp skripten
https://minfil.org/LaZdead1bd/platinumE ... Skript.zip

Användarvisningsbild
SlashNDash
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 dec 2016, 17:35

Re: Behöver hjälp med låsta Skript filer

09 dec 2017, 15:38

hexdump -C AnalogClock.l64| head -n2
00000000 1b 4c 4a 04 fb 07 37 63 50 5e 61 5a 32 57 58 3f |.LJ...7cP^aZ2WX?|
00000010 55 0d 4e 60 44 0f e6 e6 e1 e2 e2 e3 e1 f0 e5 ce |U.N`D...........|

$ cat foo.lua
print("topkek")
$ luac53 foo.lua && hexdump -C luac.out| head -n2
00000000 1b 4c 75 61 53 00 19 93 0d 0a 1a 0a 04 08 04 08 |.LuaS...........|
00000010 08 78 56 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 28 77 |.xV...........(w|

> string.format("%x", 0x75 - 0x4a - 0x10)
1b
> string.format("%x", 0x61 - 0x04 - 0x11)
4c

Äh, jag vet inte. Det är troligtvis Lua bytecode, och datan verkar rätt regelbunden i sektionerna där vi förväntar oss nollor, och den verkar beroende av de två föregående byten på något sätt, vilket jag förutom i början tycker mig se i övergången till nollor.

Användarvisningsbild
grocid
Respekterad Medlem ²
Inlägg: 272
Blev medlem: 11 feb 2015, 12:10
Områden: ᴋʀyᴘᴛᴏaɴᴀrᴋism
Kontakt: Twitter

Re: Behöver hjälp med låsta Skript filer

12 dec 2017, 19:27

Finns en lua decompiler för 5.1, 5.2 och 5.3. Tror dock inte den är helt buggfri, men det går nog att utläsa vad koden gör och skriva om den.