captaindoe
Donator

Re: Vilken VPN använder ni?

19 dec 2014, 15:10

Nu har OVPNs kunder fått en liten julklapp! Vi har 30st amerikanska IPv4-adresser som har blivit allokerade till en ny server (VPN05).

God jul!

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör
Områden: Webbsäkerhet
Kontakt: Twitter

19 dec 2014, 15:33

captaindoe skrev:Nu har OVPNs kunder fått en liten julklapp! Vi har 30st amerikanska IPv4-adresser som har blivit allokerade till en ny server (VPN05).

God jul!

Otroligt glädjande nyhet må jag säga! Nu till jul så kan jag äntligen få tillgång till det amerikanska Netflix-utbudet som är så.mycket.bättre!!!

God jul på dig David :D
keybase.io/dotchloe | chloe.re | chloe.website

Balders

19 dec 2014, 18:40

Det var en väldigt glad nyhet. Har redan bytt till OVPN och är väldigt nöjd, alla problem löses snabbt, och älskar transperensen. Det här var något väldigt roligt, nu kommer jag garanterat att stanna kvar som kund.

Hur fungerar det här med amerikanska adresser rent praktiskt,eftersom servern fortfarande står i Stockholm? Jag har tyvärr bara grundläggande kunskaper om hur IP-adresser lands bestäms, men håller på att lära mig.
Säkert en dum fråga, men frågar man inget får man inget veta.

Användarvisningsbild
likvidera
Respekterad Medlem
Områden: Exploits, Reversing

19 dec 2014, 21:20

captaindoe skrev:Nu har OVPNs kunder fått en liten julklapp! Vi har 30st amerikanska IPv4-adresser som har blivit allokerade till en ny server (VPN05).

God jul!

Fantastisk utveckling av tjänsten på senaste :)
CyberPirate - keybase.io/likvidera

Användarvisningsbild
helloerad

20 dec 2014, 11:42

Som en något tidig julklapp har jag bytt från PrivateVPN till OVPN. Installationen gick smidigt och hastigheten är god. Allting fungerar utmärkt från första början.

Ser fram mot multihopp tjänsten som lanseras i mars.
/h
Jag tycker genuint illa om folk som använder sig av "har man bara rent mjöl i påsen" argumentet.

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör

20 dec 2014, 14:10

Balders skrev:Hur fungerar det här med amerikanska adresser rent praktiskt,eftersom servern fortfarande står i Stockholm? Jag har tyvärr bara grundläggande kunskaper om hur IP-adresser lands bestäms, men håller på att lära mig.
Säkert en dum fråga, men frågar man inget får man inget veta.

Man kan köpa IP-adresser faktiskt. Det är lite dyrare och krångligare att göra så men det blir ju som sagt mycket säkrare i detta fall. Om man köper IP-adresser och väljer att ha servrarna i ett annat land så behöver du ändra lite med BGP-routingen, och detta är servrar runt om i världen som din Internettrafik går igenom. Då väljer att dessa IP-adresser ska avsluta sin resa i Sverige istället för USA.

Inte 100% säker på om OVPN gjort så här, men jag ska pinga David så ger han dig den korrekta historien. :)

Fraox

20 dec 2014, 17:58

Undra vilken VPN som DPR använde.

Bello Coffee appears to be the cafe from which police say Ulbricht logged into the virtual private network (VPN) that he allegedly used as an extra layer of protection to access Tor and Silk Road. The prosecution says they have records from Google showing Ulbricht logging into his Gmail account from the Internet cafe on a regular basis, including on days when the VPN was used from the same cafe.

http://www.dailydot.com/crime/silk-road ... ence-list/

captaindoe
Donator

21 dec 2014, 14:35

Chloë skrev:Man kan köpa IP-adresser faktiskt. Det är lite dyrare och krångligare att göra så men det blir ju som sagt mycket säkrare i detta fall. Om man köper IP-adresser och väljer att ha servrarna i ett annat land så behöver du ändra lite med BGP-routingen, och detta är servrar runt om i världen som din Internettrafik går igenom. Då väljer att dessa IP-adresser ska avsluta sin resa i Sverige istället för USA.

Inte 100% säker på om OVPN gjort så här, men jag ska pinga David så ger han dig den korrekta historien. :)

Chloe har helt rätt att vi har köpt amerikanska IP-adresser, och att vi sedan har satt upp BGP-routing så att de allokeras till vår server i Sverige istället för en server i USA.

Om du kör en traceroute mot VPN02 (46.227.67.145) och VPN05 (167.88.63.66) som både är placerade i Stockholm, så kommer du se att de tar exakt samma väg från din router till vår server. Trafiken behöver således aldrig passera utanför Sveriges gränser, och du bör få samma hastighet på VPN05 som VPN02.

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör

21 dec 2014, 15:52

David, finns det någon bloggpost där du nämner den fysiska säkerheten? Hade jag fått allting om bakfoten att OVPN kör utan hårddiskar?

EDIT: jösses, jag må vara blind: https://www.ovpn.se/blog/uppdatering-av ... astruktur/

Doritos
Områden: Fysisk säkerhet

22 dec 2014, 19:46

Härligt med ip-adresser i usa! Nu är kanske netflix roligt att titta på igen.
Bara för att jag inte använder smiles betyder det inte att jag är sur och arg utan jag tycker det är överflödigt.
Här får ni ett smakprov :)

Skriv svar