Blyger

Kontant eller inte - potentiella konsekvenser?

04 maj 2018, 23:22

Jag har inte lyckats finna något konkret svar på en fråga som jag har haft en tid. Anta att en blackhat köper två datorer:

Dator A: införskaffas kontant, begagnad och under falskt namn, låt oss anta att den köps 100 % anonymt.

Dator B: Dator B köps från internet, med betalkort. Levereras till hemadressen och signeras av mottagaren. Varubudet scannar ID-kortet. 0% anonymt.

För att avgränsa, låt oss anta att båda datorerna formateras och att Whonix installeras i båda datorerna innan de ansluts till internet.

Min teori är att det inte spelar någon roll om blackhat använder A eller B eftersom datorerna är formaterade och båda använder Whonix istället för det OS som de levererades med.

Fråga: Finns det i praktiken någon ökad risk för identifiering genom att använda dator B jämfört med dator A?

Användarvisningsbild
sebastian
Områden: proxy,antivirus
Kontakt: Twitter

Re: Kontant eller inte - potentiella konsekvenser?

09 maj 2018, 14:04

Ja.
Grejen är ju att B kan ju potentiellt knytas till köparen genom sin MAC-adress, t.ex. om butiken för register på vilka som köpt vilket serienummer (brukar sparas i kvittosystemet för garantiärenden) och tillverkaren för en serienr<->MAC mappning. (alternativt att tilldelade MAC-adresser beräknas utifrån serienumret eller vice versa).

Och MAC-adressen ser ju ISPn om du kopplar datorn direkt till internet utan router emellan. Vissa mobila bredband kan också innebära att din MAC-adress röjs. (Observera att om du fått routern av ISPn så kan de ju givetvis se MAC-adresserna också)
Samma om du kopplar upp dig mot ett wifi-nät, då sparas MAC i deras loggar.

Däremot kan man skydda sig så MAC-adressen inte röjs utanför hemmet, genom att alltid koppla upp sig mot en egenköpt router.

Blyger

10 maj 2018, 21:23

Ja.
Grejen är ju att B kan ju potentiellt knytas till köparen genom sin MAC-adress, t.ex. om butiken för register på vilka som köpt vilket serienummer (brukar sparas i kvittosystemet för garantiärenden) och tillverkaren för en serienr<->MAC mappning. (alternativt att tilldelade MAC-adresser beräknas utifrån serienumret eller vice versa).

Och MAC-adressen ser ju ISPn om du kopplar datorn direkt till internet utan router emellan. Vissa mobila bredband kan också innebära att din MAC-adress röjs. (Observera att om du fått routern av ISPn så kan de ju givetvis se MAC-adresserna också)
Samma om du kopplar upp dig mot ett wifi-nät, då sparas MAC i deras loggar.

Däremot kan man skydda sig så MAC-adressen inte röjs utanför hemmet, genom att alltid koppla upp sig mot en egenköpt router.
Då förstår jag problemet. Det är just garantibiten som gjorde att jag funderade på om alternativ A var möjligt. Och så även att jag övervägde att beställa en laptop som anses vara smidig för den Linux distro jag vill använda.

Tack för ett tydligt svar!

Sqeptisk

09 aug 2018, 17:42

Dessutom är det en ren principsak att betala kontant. Med spårbar betalning är man för alltid förknippad med datorn i fråga, och därmed misstänkt för allt vad senare användare kan tänkas gör med den. Kan vara skönt att slippa den risken.