Användarvisningsbild
Chloë
Administratör
Områden: Webbsäkerhet
Kontakt: Twitter

Re: "Välkommen till IT-säkerhet" - PDF skriven av mig

23 dec 2014, 17:01

Hej.

Jag är 21 och började läsa dessa böcker när jag var 18. Jag har givetvis inte läst alla böcker, många böcker i PDF:en har jag läst men sedan är många inte ens nämnda då de inte var bra nog.

Jag läste 1-2 böcker per vecka under den första perioden men märkte att allting inte fastnar lika lätt. Skulle jag läsa en bok nu så kan de ta 3-4 veckor för en bok. Känner ändå att mycket har fastnat men jag rekommenderar er att inte läsa så snabbt som jag gjorde.

Kza skrev:Grymt, Tack så jättemycket!

Har dock en fundering. Hur många år tog det för dig o läsa detta?

Eller snarare, under hur stor tidsperiod hann du studera alla dessa böcker?
Allt ska ju fastna också, så klart man inte ska rusha igenom dessa.

Jag vet inte hur gammal du är eller när du började läsa IT Säkerhet.
keybase.io/dotchloe | chloe.re | chloe.website

Användarvisningsbild
Kza

23 dec 2014, 17:39

Chloë skrev:Hej.

Jag är 21 och började läsa dessa böcker när jag var 18. Jag har givetvis inte läst alla böcker, många böcker i PDF:en har jag läst men sedan är många inte ens nämnda då de inte var bra nog.

Jag läste 1-2 böcker per vecka under den första perioden men märkte att allting inte fastnar lika lätt. Skulle jag läsa en bok nu så kan de ta 3-4 veckor för en bok. Känner ändå att mycket har fastnat men jag rekommenderar er att inte läsa så snabbt som jag gjorde.

Ah okej :)

Jag är 20, och började köpa o läsa IT böckerna jag hade vid 17 års ålder, läste massor under 2010 och 2011. Sen kom depressionen som drog ner mig i marken och dödade motivationen.

Så hade jag inte fått det och hållt igång kanske jag hade varit som du nästa år då jag är 21. Men men, aldrig försent o börja :) Du såg ju mina böcker jag la upp i boktråden, så jag har bra material att börja med iaf.
"No references to the need to fight terror can be an argument for restricting human rights."
- Vladimir Putin

Användarvisningsbild
Chloë
Administratör
Områden: Webbsäkerhet
Kontakt: Twitter

23 dec 2014, 17:54

Kza skrev:Jag är 20, och började köpa o läsa IT böckerna jag hade vid 17 års ålder, läste massor under 2010 och 2011. Sen kom depressionen som drog ner mig i marken och dödade motivationen.

Jag blev också deprimerad runt 19 års ålder då min enda och bästa vän gick bort. Det döda dock inte motivationen för att läsa, men plugga. Jag hoppade av skolan i samma skede.
Kza skrev:Så hade jag inte fått det och hållt igång kanske jag hade varit som du nästa år då jag är 21. Men men, aldrig försent o börja :) Du såg ju mina böcker jag la upp i boktråden, så jag har bra material att börja med iaf.

Haha, nej min vän! Du ung och har mycket tid på dig! Det enda du ska se till att göra är att börja och hålla det igång. Och ja, jag såg dina böcker och de gjorde mig mycket avis :cry:
keybase.io/dotchloe | chloe.re | chloe.website

Användarvisningsbild
Kza

23 dec 2014, 18:25

Chloë skrev:Jag blev också deprimerad runt 19 års ålder då min enda och bästa vän gick bort. Det döda dock inte motivationen för att läsa, men plugga. Jag hoppade av skolan i samma skede.

Jag får beklaga så mycket, shit vad jobbigt :/

Chloë skrev:Haha, nej min vän! Du ung och har mycket tid på dig! Det enda du ska se till att göra är att börja och hålla det igång. Och ja, jag såg dina böcker och de gjorde mig mycket avis :cry:

Precis! Ja, det du kan göra dock, eller om du redan har en (vilket jag har för mig att du har), är att fixa en läsplatta. Då kan du iaf ladda ner böckerna och läsa de som vanligt på ett bekvämt sätt.

Ibland tycker jag faktiskt det är jobbigt att ha fysiska böcker, jag har en läsplatta också, för det finns så mycket böcker man vill läsa som jag inte har råd med. :) Så det är nästan bättre o inte behöva bära omkring massa böcker.

Så inget att vara avis på. Ser bara snyggt ut i bokhyllan.
"No references to the need to fight terror can be an argument for restricting human rights."
- Vladimir Putin

NetworkAgent

05 jan 2015, 13:02

Bra grejer! Forsätt så.

Användarvisningsbild
crypton

14 feb 2015, 22:15

Jag tackar för detta! Bra tips med boken Violent Python, ska bli trevligt att läsa den.

pkj

15 feb 2015, 15:33

Är det någon som har Gray Hat Hacking The Ethical Hackers Handbook, 3rd Edition i ett bra format?

Användarvisningsbild
Control

17 feb 2015, 10:30

Mitt första inlägg här på Swehack. Verkar vara ett trevligt forum för oss som vill lära mer om IT-säkerhet. Tackar för boktipsen!
Trust no one. Especially not in the mainstream.

Användarvisningsbild
blueberry
Respekterad Medlem

17 feb 2015, 17:27

pkj skrev:Är det någon som har Gray Hat Hacking The Ethical Hackers Handbook, 3rd Edition i ett bra format?

Jag har den i pdf-format, men tyvärr är det 4th Edition. :(

Användarvisningsbild
Kza

18 feb 2015, 03:55

blueberry skrev:Jag har den i pdf-format, men tyvärr är det 4th Edition. :(

Det är ju ännu bättre, man bör ju läsa 4an inte 3an. Jag ägde 3an och köpte 4an i Januari.

4an är uppdaterad med rätt info, t ex nya tools eller nya versioner. 3an har blivit outdated.
- Vladimir Putin