Användarvisningsbild
Ratcher
Kontakt: Twitter

Re: Lösenordshanterare

31 mar 2016, 02:37

Då vart det ju intressant att fråga om "safe in cloud" vilket jag själv använder mig av då det gäller "privata" lösen och det som är kopplat till detta liv (nörderi) är Keepass 2.

Fråga:

1. Kan man säga att SiC är säkert? AES-256 (att spara i molnet)
2. Vet nog svaret på denna fråga, men kan man med gott samvete synca den "mindre känsliga" databasen mot Dropbox?

Jag använder mig av den lösningen då dels mest skräp konton skrivna i den databasen som jag har på nästan alla mina enheter med undantag för dom som jag har till "nörderi".

mvh
| ratcher [at] swehack [dot] org || keybase.io/ratcher |
~ > Den som bor i hjärtat dör aldrig - S2000 < ~
~ > Don`t Learn to HACK - Hack to LEARN < ~
---> JAG FRÅGAR DET DU INTE VÅGAR FRÅGA < ---

HuxFlux

31 mar 2016, 15:22

Är det någon som har koll på lite extra säkerhet kring lösenordshanterare? Jag tänker bland annat YubiKey.

Jag hade tre keys (nu har jag bara två för en försvann) som jag bland annat kör med på LastPass (och 2-auth med deras app och nfc för vissa sidor). Men det känns inte som om lastpass blir extra säkert. Det är bara ett steg till för att logga in, inget sker med ditt krypterade valt oavsett. Man kan ha 5 keys inlagt om man tappar bort en.
Tappar man bort sin enda/alla så finns det ett sätt att stänga av yubikey-kravet, det verkar som du kan gå runt denna funktionen genom att sätta upp ett emailkonto för just det ändamålet som inte finns.

Tänker mig kryptera en gång till mha yubikeys eller något, vet inte hur möjligt det är. Det går ju att lägga in en idiotlång key i en av slotsen på en yubikey och använda detta som masterpassword och byta ut det regelbundet, kanske är det bästa för tillfället? Men tar gärna emot andra tips.

(Sitter på gamla keys som inte har vissa av de funktioner de nya har, köpte väl mitt 3pack för 99dollar för många år sedan så det kostar en del men för egen del känns det någorlunda värt och det är givetvis möjligt för mig att köpa nya om de nyare har bättre funktioner).

Användarvisningsbild
Ratcher
Kontakt: Twitter

01 apr 2016, 04:20

Har kopierat min Yubikey, har två som jag kopierat så nycklarna är identiska, så 3 nycklar av varje (har två grund)

Ska beställa den nya som har kommit Yubi 4, många fördelar den hade, bla 4096bit rsa och går att ha som Smartcard vilket jag är lite intresserad av att köra med.
| ratcher [at] swehack [dot] org || keybase.io/ratcher |
~ > Den som bor i hjärtat dör aldrig - S2000 < ~
~ > Don`t Learn to HACK - Hack to LEARN < ~
---> JAG FRÅGAR DET DU INTE VÅGAR FRÅGA < ---

Användarvisningsbild
EEEmill

03 nov 2016, 20:34

Hur fungerar Lastpass´s 2FA? Gäller det endast för ett till skydd för master lösenordet?