Blyger

Vilken väg tog du för att bemästra ett språk?

23 maj 2018, 21:01

Jag har äntligen tagit mig själv i kragen och börjat titta på Python. Mitt mål är att lära mig så mycket att jag upplever att jag verkligen kan programmera i Python och förstår "tänket".

Nu har jag hamnat ett märkligt läge där jag omedelbart känner igen syntaxen, börjar hitta felen och anar tänket i enklare kod som jag studerar. Problemet är att jag inte kan skapa något unikt, det står stilla om jag börjar från scratch.

Jag undrar om ni känner igen fenomenet, och hur ni i så fall tacklade problemet. Typiskt för mig är att läsa tills det sitter men jag är inte säker på att det är optimalt när man lär sig programmeringsspråk. Jag har en känsla av att jag borde släppa "pluggandet" under några veckor och istället leka med något enkelt projekt, t ex en CRUD eller något annat som verkar kul. Alltså bygga något som är delvis eget, delvis från tutorials.

Känner du igen det? Hur tog du dig förbi till nästa nivå?

Tacksam för alla tips!

Användarvisningsbild
akboy
Områden: Scriptkiddie
Kontakt: Twitter

Re: Vilken väg tog du för att bemästra ett språk?

02 jun 2018, 21:22

Jag har varit i din sits ett flertal gånger då jag valt att göra det som du funderar över att göra "ta en paus" :D Största misstaget jag gjort då jag har glömt massor nu. Att se till att man nöter en viss funktion på olika sätt tills man förstår vad man gör tror jag är ett bra sätt att lära sig.
Men just det där med att sätta sig och koda från scratch kan jag inte heller göra, måste följa en guide eller sno kod från någon annans kod och lära mig hur saker och ting fungerar den vägen.

Många tipsar om att hacka någon annans kod, det vet jag är ett mycket bra knep för att både få nya kunskaper men även nya idéer till egna projekt :)
Min blogg: https://akboy.se
(Nytt konto då mitt gamla inte går att återställa)

Blyger

Re: Vilken väg tog du för att bemästra ett språk?

03 jun 2018, 16:53

Det är lugnande att jag inte är den första som hamnat i en liknande situation. Det gick som en dans fram tills för ett tag sedan då jag verkligen stötte på rejält motstånd. Jag blev ordentligt bekymrad när det verkade vara fullständigt omöjligt att förstå en liten banal detalj som jag skulle bygga från scratch. Precis som du skriver så var det en liten funktion som plågade mig. Jag har tappat räkningen på hur många tutorials jag läst sedan mitt förra inlägg men det löste sig till sist.

Jag tänker ta till mig dina råd till 100 % och fortsätta läsa och nöta samt experimentera med tillgänglig kod.