Beev

Bör jag uppdatera till Windows 10?

10 jun 2016, 13:42

Just nu sitter jag på Windows 7.

Det tar mycket emot att uppdatera till Windows 10. Det blir en hel del jobb med att ersätta vissa program och även att stänga av en hel del funktioner som jag inte behöver. Men, jag vill inte sitta på ett mindre säkert Windows. Något annat slags operativsystem är inget alternativ då jag spelar väldigt mycket.

Vad för säkerhetsfunktioner (speciellt mot malware) kommer jag, som privatanvändare, att få när jag uppdaterar från Windows 7 till Windows 10?

Användarvisningsbild
westminister
Respekterad Medlem

Re: Bör jag uppdatera till Windows 10?

10 jun 2016, 22:56

Svaret på rubriken är: Ja. Varför? För att Microsoft så småningom kommer sluta uppdatera Windows 7 - och för att om du har en giltig Windows 7 licens så får du uppgradera till Windows 10 gratis innan den 29 juli 2016. Förväntar du dig att få mycket fler säkerhetsfunktioner mot malware i Windows 10 kontra Windows 7 så tror jag du kommer bli besviken. Windows 10 innehåller Windows Defender, men jag skulle inte sätta alltför stor tilltro till det. Rekommenderar att använda någon annan programvara för att få ett mer komplett skydd.
Du kan säkert hitta mer information om det i följande tråd: viewtopic.php?f=20&t=6.

En relevant motfråga bör kanske vara: Vad har du för säkerhet idag och vill du göra ett 1:1 byte eller uppgradera din säkerhet ytterligare?

För övrigt hade jag knappt några problem när jag uppdaterade från Windows 7 till 10 rakt av, varken kompatibilitet i program eller något annat. Uppdatera bara lite drivrutiner för grafikkort, moderkort osv.
keybase.io/westminister | westminister[at]swehack.org

Beev

11 jun 2016, 00:19

Kostnad är inget jag bryr mig om utan endast säkerheten.

Jag använder annan programvara för säkerheten på min dator men ville ta reda på om det fanns någon anledning till att uppgradera till Windows 10 när det gällde skydd mot skadlig kod.

Annars kör jag utan Adobe Flash, med uBlock och NoScript i Firefox som körs i Sandboxie. Jag använder TinyWall och EMET. SRP är påslaget också. Det som jag är ute efter med Windows 10 skulle vara mera säkerhet, annars stannar jag på Windows 7 tills nästa version av Windows. Alternativt uppgraderar då 7 nått EOL.

godismannen

06 dec 2016, 22:06

Ett halvår har gått sedan MS slutade att erbjuda gratis uppdatering till Win 10 men jag kör fortfarande Win 7 och Win 8 på två av mina datorer jag använder mest. Funkar perfekt för mig.

Den dagen MS slutar uppdatera Win 7 har säkert min gamla Win 7 dator hamnat på tippen för länge sedan eller i vart fall bytt ägare och inte befinner sig i min ägo längre.

Användarvisningsbild
blueberry
Respekterad Medlem

23 dec 2016, 12:44

När det gäller säkerheten i Win7 så är det främst brister i själva operativsystemet som kan innebära problem, men för att utnyttja de här bristerna så krävs att man kommer åt funktionerna. Således en väldigt stor del av säkerheten man omger sig med är inte en del av operativsystemet.

Du har brandväggar, antivirusprogram och alla andra möjliga säkerhetsprogram och även en mängd säkerhetsfunktioner inbyggd i nätverksenheter m.m Mycket av säkerhetsproblemen är också relaterade till användarens egna beteende och ageranden. Som att klicka på länkar och ladda ner program vars funktioner är högst osäkra.

Även Win7 kan man göra mycket med för att säkra systemet. Man kan stänga av olika funktioner och ändra på inställningar etc.

Anledningen till att uppdatera till Win10 kommer därför oftast när utvecklarna slutar att utveckla fungerande applikationer till win7 och då blir man utestängd som användare.

Användarvisningsbild
pYL

17 maj 2018, 13:00

Jag undrar samma sak, står i samma vägskäl! Nu har tiden gått lite, har ni några synpunkter så vore det väldigt spännande att få höra dom! :)

Användarvisningsbild
akboy
Områden: Scriptkiddie
Kontakt: Twitter

02 jun 2018, 21:32

Jag undrar samma sak, står i samma vägskäl! Nu har tiden gått lite, har ni några synpunkter så vore det väldigt spännande att få höra dom! :)
Jag tycker du ska göra det, både ur säkerhetssynpunkt och stabilitet.
Har använt Win10 sedan det kom och skulle spy galla om jag va tvungen att använda Win7 igen haha! Allt bara fungerar i Win10 och inga konstiga crashar eller liknande uppstår som jag varit med om flertalet gånger med Win7, tänk "BSOD" (hände väl någon gång i startskedet av Win10 utsläppet men aldrig igen).
Har inte heller varit med om att mjukvara inte finns till Windows10 som idag finns till Windows 7 hittills.
Min blogg: https://akboy.se
(Nytt konto då mitt gamla inte går att återställa)